Drama Bukan Syurga Pilihan

Bukan Syurga Pilihan

Nantikan drama Bukan Syurga Pilihan diadaptasi daripada novel 'Gantung' karya AH Clans akan ditayangkan di slot Tiara Astro Prima bermula 2 Januari 2023, setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 6:00 petang. Drama bersiri 40 episod arahan Ungku Ismail Aziz yang juga pelakon utama drama ini bergandingaan dengan Nadiya Nisaa.

Bukan Syurga Pilihan

Episod: 40
Tarikh Tayangan: September 2022
Waktu Siaran: Isnin-Jumaat, 6:00 petang
Rangkaian: Astro Prima slot Tiara
Pengarah: Ungku Ismail Aziz
Produksi: MIG Productions Sdn Bhd
Pelakon: Ungku Ismail Aziz, Nadiya Nisaa, Fezrul Khan, Azizah Mahzan, Aishah Ilias , Neera Azizi, Ady Mohammad, Nasz Sally, Natasha Charmaine, Zarina Zainoordin, Fikhree Bakar, Ferth Jasni, Jo Lin, Mardiana Alwi, Fathil Dani

Watak Pelakon
Ungku Ismail Aziz sebagai Megat Ariff
Nadiya Nisaa sebagai Tihani Zahira
Fezrul Khan sebagai Zaid
Azizah Mahzan sebagai Dato’ Ilya
Aishah Ilias sebagai Sofeya
Neera Azizi sebagai Tina
Ady Mohammad sebagai Nizam
Nasz Sally sebagai Kinah
Fathil Dani sebagai Tahir
Mardiana Alwi sebagai Syahrini

Sinopsis Bukan Syurga Pilihan

Tihani Zahira, seorang wanita yang menjadi mangsa kekejaman rumah tangga dan telah diceraikan talak tiga oleh bekas suaminya, Zaid. Setelah itu, Zaid merayu mahu wanita itu kembali kepadanya dengan cara berkahwin dengan lelaki lain. Tetapi percaturan Zaid silap apabila Tihani Zahira berkahwin dengan lelaki yang sudah lama menyimpan perasaan pada wanita itu. 

Megat Ariff, seorang usahawan muda yang memendam perasaannya pada Tihani Zahira. Akhirnya, berjaya mengahwini wanita itu setelah Tihani diceraikan suaminya. Namun, perkahwinan mereka dibuat secara rahsia tanpa pengetahuan Bonda Megat Ariff, Toh Puan Ulya yang sangat mementingkan darjat dalam keturunannya. Toh Puan Ulya yang tidak mahu wanita biasa-biasa menjadi menantu, membuatkan Megat Ariff terpaksa menyorokkan perkahwinannya dengan Tihani Zahira. 

Toh Puan Ulya mengatur strategi untuk memisahkan Megat Ariff dan Tihani Zahira. Segalanya rancangannya berjaya apabila Megat Ariff percaya dengan fitnah yang dibuat oleh bekas suami Tihani dan wanita itu dihalau dari rumah milik Megat Ariff sewaktu dia sarat mengandungkan anak pertama mereka.

Kehidupan Tihani berubah seratus peratus selepas dihalau. Sehingga dia menjadi gelandangan di ibu kota Kuala Lumpur. Tiada tempat bergantung hidup. Dan... Megat Ariff sendiri yang menghancurkan hidup Tihani.

Sepanjang tempoh menjadi gelandangan, Tihani terpaksa merempat di merata tempat sehingga dia melahirkan anak sulungnya tanpa suami di sisi. Melahirkan seorang anak istimewa tanpa sokongan sesiapa bukanlah sesuatu yang mudah. Setelah apa yang dia lalui, Tihani nekad mahu meneruskan hidupnya walaupun dia di gantung tak bertali. 

Setelah kebenaran terbongkar, Megat Ariff kembali mencari Tihani dan mahu wanita itu kembali kepadanya. Namun, Tihani yang berubah keras menyukarkan Megat Ariff untuk memujuk wanita itu. 

Sepanjang Megat Ariff memujuk Tihani, pelbagai peristiwa yang telah menimpa kehidupan mereka.