Sinopsis Filem Balun

Filem Balun

Filem aksi pertama arahan Bob Singah berjudul Balun bakal ditayangkan pada 17 Ogos 2017 di pawagam seluruh negara. Filem terbitan Elements Pictures Sdn Bhd itu menampilkan barisan pelakon popular seperti Beto Kusyairy, Izara Aishah, Wan Raja, Reen Rahim, Datuk Eizlan Yusof, Namron dan Allahyarham Datuk Aziz Singah dan ramai lagi. 

TAJUK : BALUN 
Tarikh Tayangan : 17 Ogos 2017
Genre : Aksi 
Pengarah : Bob Singah
Terbitan : Elements Pictures Sdn Bhd
Pelakon : Beto Kusyairy, Izara Aishah, Wan Raja, Reen Rahim, Dato Eizlan Yusof, Namron, Allahyarham Datuk Aziz Singah, Saiful Zelwany, Henzi Andalas, Faiz Smartjitsu, Fasha Muar, Namron, Jasmine Asyraf, Ayie Mj, Amy, Chaoi Power, Nadia Randall, Akmal Edge, Ken Syouku,Farrd Fathul, Nadarajah, Roy Madada, Maisarah Zafirah, Yank Kassim, Afandi Ali

SINOPSIS FILEM BALUN 
Mengisahkan tentang seorang pemuda, Hassan (Beto Kusyairy) yang membuat keputusan untuk pulang dan menetap di kampung asalnya di Kampung Putra, Kamunting kerana ada beberapa persoalan dan perkara yang harus diselesaikan, di mana salah satu perkaranya adalah perihal tanah milik arwah ayahnya, Mustafa yang dicagarkan pada Orang Kaya Seman sebelum itu.

Setibanya Hassan di pekan Kamunting, Hassan terlibat dengan dua insiden iaitu yang pertama dengan kumpulan gangster yang dikejar polis dan keduanya diekori oleh kumpulan penyamun kampung yang berjaya ditumpaskan oleh Hassan semasa mereka  dalam cubaan merompak kedai serbaneka di sebuah stesen pam minyak.

Dalam adegan kejar mengejar itu, membawa Hassan ke kampung halamannya yang telah ditinggalkan hampir 17 tahun sehingga memaksa Hassan memandu masuk ke kawasan rumah Tok Penghulu dan hampir terlanggar Nur Ain (Izara Aishah) yang sedang duduk di bangku bersama Munirah.

Bertindak atas kejadian itu, sekumpulan pesilat kampung yang diketuai oleh Uwais (Saiful Zelwany) yang sedang berlatih di halaman rumah Tok Penghulu meluru menyerang Hassan, tetapi dihalang oleh Tok Penghulu (Namron). Melihat akan wajah Tok Penghulu membuatkan Hassan begitu pasti bahawa dia telah sampai ke kampungnya, namun Nur Ain masih tidak berpuashati terhadap Hassan walaupun permohonan maaf telah dibuat kerana Hassan hampir melanggarnya.

Kepulangan Hassan ke kampung tidak disenangi oleh Orang Kaya Tuan Seman yang sememangnya berniat membunuh Hassan dan ayahnya 17 tahun lalu dengan niat mengambil kesempatan menukar nama pemilik tanah yang dimiliki oleh ayah Hassan ketika menyandarkan tanahnya seluas 13 ekar untuk membuat pinjaman wang tunai dari Orang Kaya Seman. Tanah seluas 13 ekar itu diingini oleh Orang Kaya Seman kerana telah diketahui olehnya mempunyai Emas. Shaid Blond (Datuk Eizlan Yusof) yang merupakan ketua kumpulan gangster yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kematian ayah Hassan.

TRAILER RASMI