Telefilem Angin (TV1)

Angin

Bersempena Hari Kebangsaan 2023, Unit Drama TV RTM menampilkan sebuah lagi karya terbaru, Panggung RTM bertajuk "Angin" asakan bersiaran pada 2 September ini di saluran TV1 atau strim melalui aplikasi RTMklik.

Angin

Waktu Tayangan: Sabtu, 2 September 2023, 9:00 malam
Rangkaian: TV1 / RTMKlik
Penulis Skrip: Azrie Izham Hamzah
Pengarah: Danny Alamsyah
Produksi: Unit Drama TV
Pelakon: Hairi Safwan, Nadiya Nisaa, Hasnul Rahmat, Taufiq Hanafi, Amanda Tan, Nurdini Adlina, Zainon Ismail

Sinopsis Angin

Mengisahkan tentang dua beradik, Khabir dan Sufiah yang lahir dalam keluarga pengamal seni tradisional Mek Mulung, di sebuah kampung bernama Wang Budi. Ayah mereka, Pak Saad adalah pengasas kepada gerakan seni tradisional Mek Mulung Seri Mayang.

Setelah Pak Saad meninggal dunia, kedua anaknya itu diamanahkan untuk mewarisi amalan seni tradisional tersebut. Konflik bagaimanapun timbul apabila kedua beradik ini mempunyai fahaman dan ideologi yang berbeza mengenai hala tuju seni persembahan tradisional itu.

Keadaan bertambah buruk apabila Sufiah membawa orang luar yang merupakan bangsa lain masuk menyertai Seri Mayang membuatkan Khabir yang mempunyai pendirian konservatif bertambah berang.

Di satu sisi lagi, Khabir pula menggadaikan tanah pusaka tempat di mana Mek Mulung di Wang Budi bertapak menyebabkan kumpulan Seri Mayang berisiko kehilangan tempat. Perseteruan antara dua beradik ini kemudiannya menyebabkan kumpulan Seri Mayang berpecah sekaligus menjejaskan masa depan seni dan budaya Mek Mulung di Wang Budi yang semakin hilang ditelan arus pemodenan. Lalu bagaimanakah kesudahannya? Dapatkah kedua beradik ini bersatu semula demi menunaikan amanah arwah ayah mereka mempertahankan warisan budaya ini?

Angin tv1