Projek Anchor SPM

Projek Anchor SPM

Nantikan drama premium Astro Originals 'Projek Anchor SPM' diinspirasikan daripada penipuan yang dirahsiakan di Malaysia. Akan datang mulai 15 Mac ini, setiap Isnin, 9.00 malam, di Astro Citra, saluran 108 HD | 128 SD, atau strim di On Demand dan Astro GO

JUDUL : PROJEK ANCHOR SPM
EPISOD : 8
TARIKH : 15 Mac - 3 Mei 2021
WAKTU SIARAN : Isnin, 9.00 malam
SIARAN TV : Astro Citra 108 (HD) & 128 (SD)
PENULIS SKRIP : Anwari Ashraf
PENGARAH : Razaisyam Rashid, Anwari Ashraf
PRODUKSI : Alpha47 Films, Astro Shaw
PELAKON : Daiyan Trisha, Aedy Ashraf, Shasha Abedul, Nadhir Nasar, Chubb-E, Adlin Aman, Tony Eusoff, Hasnul Rahmat, Daniella Sya, Susan Lankester, Fadhli Masoot , Taufiq Izmir, Danish Hazriq

WATAK PELAKON
Daiyan Trisha sebagai Aaidaa
Aedy Ashraf sebagai Aizat  
Shasha Abedul sebagai Jaja
Nadhir Nasar sebagai Hilmi
Chubb-E sebagai Botol
Adlin Aman Ramlie sebagai Tuan Awang
Tony Eusoff sebagai Zubir
Daniella Sya sebagai Tai Ying
Susan Lankester sebagai Puan Rokiah
Fadhli Masoot sebagai Zaim
Taufiq Izmir sebagai Cheng

SINOPSIS PROJEK ANCHOR SPM
Mengisahkan tentang sekumpulan pelajar tingkatan lima di Sekolah Tengku Isa Anuar (STIA) di Cameron Highlands, yang merupakan sebuah sekolah berasrama penuh berprestij.

Aizat, kapten pasukan ragbi yang disegani, bersama Hilmi, iaitu Ketua Pelajar dan Ketua Pengawas yang cemerlang, serta rakan mereka yang hanya dikenali sebagai Botol, adalah rakan karib dan sentiasa bersama di kala waktu susah dan senang.

Sementara itu, Aaidaa, pelajar paling cemerlang akademik STIA yang gemar menyendiri, bersusah payah membantu adik tirinya, Jaja, yang kurang mahir pendidikan, untuk bersedia hadapi peperiksaan terbesar, SPM.

Di samping itu, setelah mencuri keluar beberapa kali daripada kampus sekolah pada waktu malam, Aizat akhirnya ditangkap oleh Pengetua Awang, pengetua STIA yang amat tegas.

Pengetua Awang, memberi syarat kepada Aizat supaya tidak dibuang sekolah dan perlu meraih keputusan 8A dalam peperiksaan percubaan SPM yang sudah hampir.

Justeru, Aizat dengan terdesaknya cuba mencari jalan keluar, dan akhirnya berjaya bersekongkol dengan Aaidaa, dan menghasilkan sebuah pelan untuk membantu rakan-rakan seluruh tingkatan mereka cemerlang SPM melalui strategi meniru besar-besaran.


Episod 01 "Selamat Pulang Ke STIA"
Aizat ditangkap mencuri keluar dari sekolah. Pengetua Awang memaksanya dapat 8A pada peperiksaan percubaan SPM agar tidak dibuang. Aizat gelisah, namun nasibnya berubah apabila dia cuba meniru Aaidaa.

Episod 02 "O Captain, My Captain"
Aizat mengatur strategi untuk projek meniru dalam peperiksaan. Dia mengajak beberapa pelajar untuk turut terlibat. Aaidaa marah pada Aizat kerana strategi semakin tersebar. Adakah rahsia mereka terbongkar?

Episod 03 "Hantu Locker"
Aizat mencari Aaidaa di rumahnya untuk membincangkan Projek Anchor. Di situ, Aizat mula mengenali kisah silam pahit Aaidaa. Setelah berbincang, mereka berkomplot untuk mencuri kertas jawapan peperiksaan.

Episod 04 "Ohana 9903"
Pengetua Awang menjadi semakin berang, memikirkan siapa yang berani mencuri kertas peperiksaan percubaan. Hubungan Aaidaa dan Aizat semakin rapat dan membuatkan Hilmi dan Jaja rasa kurang senang.

Episod 05 "Beban Dunia"
Aaidaa mengikut Aizat pulang ke rumahnya dan mula mengenali latar belakang Aizat yang sebenar. Sementara itu, Pawang meminta Hilmi mendedahkan identiti pelajar yang mencuri kertas peperiksaan SPM.

Episod 06 "Malam Sekapur Sireh"
Majlis makan malam khas Tingkatan 5 menjadi tegang apabila Hilmi menunjukkan taringnya. Sementara itu, Pengetua Awang menemui sebuah rahsia Projek: Anchor yang bakal melingkupkan seluruh pelajar. 

Episod 07 "Sijil Pelajaran Malaysia"
Peperiksaan SPM akhirnya telah tiba. Walaupun gelisah, para pelajar STIA yakin akan strategi rahsia mereka. Tapi adakah Hilmi akan setia pada kawan atau membelakangi tradisi sebagai seorang budak STIA?

Episod 08 "Sentiasa"
Adakah Aaidaa akan membongkar rahsia? Apakah kesudahan para pelajar STIA? Semuanya bakal terjawab dalam episod akhir Projek: Anchor SPM.


Projek Anchor SPM
Pelakon Projek Anchor SPM
Projek Anchor SPM

Projek Anchor SPM
Drama Projek Anchor SPM
Projek Anchor SPM