Filem Imaginur

Imaginur

Imaginur adalah sebuah filem terbitan Lumatic Films yang diarahkan oleh Nik Amir Mustapha, pengarah dari filem KIL dan Terbaik dari Langit. Filem ini bakal mewarnai sinema tanah air pada 23 Februari 2023. Pada tahun lepas, filem yang dibintangi Beto Kusyairy dan Diana Danielle ini pernah ditayangkan di New York Asian Film Festival.

IMAGINUR

Genre: Romantik Sci-fi
Tarikh Tayangan: 23 Februari 2023
Idea Asal: Redza Minhat
Skrip: Redza Minhat, Nik Amir Mustapha
Pengarah: Nik Amir Mustapha
Produksi: Lumatic Films

Lagu Tema: 
Hasrat - Amir Jahari
Nur - Takahara Suiko (Viona)

Watak Pelakon
Beto Kusyairy sebagai Zuhal
Diana Danielle sebagai Nur
Nadiya Nisaa sebagai Isma
Dato’ Afdlin Shauki sebagai Dr Ramli
Meor Hashim Manaf sebagai Bapa Zuhal
Dato Rahim Razali sebagai Lelaki Tua
Fatimah Abu Bakar sebagai Wanita Tua
Takahara Suiko sebagai Yumi
Ruzana Ibrahim sebagai Yazmin
Pekin Ibrahim sebagai Tunang Yazmin
Anas Ridzuan sebagai Mat Kritik

Sinopsis Imaginur

Mengisahkan tentang kisah cinta di antara jejaka bernama Zuhal bersama seorang gadis cantik bernama Nur yang sering muncul di dalam mimpi Zuhal.

Pada satu hari Zuhal terlibat dalam kemalangan sewaktu cuba mengejar wanita yang pernah dilihatnya di dalam mimpi. Usai sedar Zuhal berada di sebuah hospital di sisi bapanya yang menghidap Alzheimer. Di situ dia telah diberi cadangan untuk bertemu dengan seorang pakar hipnosis untuk merawat masalah yang dialaminya. 

Ketika ke pasar raya bersama bapanya untuk membeli barang, Zuhal terserempak bekas teman wanitanya yang kini menjadi tunangan orang.

Saat dia berkonfrontasi dengan bekas teman wanitanya, dalam dia tidak sedar bapanya telah hilang. Zuhal telah pulang ke rumah tanpa bapanya di sisi sehinggalah disedarkan oleh adiknya iaitu Isma. 

Menyedari hidupnya makin kusut dengan situasi yang berlaku, Zuhal nekad bertemu pakar hipnosis di sebuah pusat bernama Hypnotica milik Dr Ramli. 

Selepas bertemu Dr Ramli, Zuhal seakan tidak percaya dengan penerangan Dr Ramli yang agak mengelirukan dan dia rasa seperti telah ditipu oleh 'scammer'. Namun dia tetap meneruskan sesi itu selepas terjumpa kelibat Nur di sana. 

Adakah Nur sebenarnya wujud atau hanya imaginasi Zuhal semata-mata yang larut dalam sesi terapi bersama Dr Ramli?