Drama Andainya Takdir (TV3)

Andainya Takdir

Nantikan drama bersiri Andainya Takdir yang akan mengisi di slot Samarinda TV3. Ditunjangi oleh Shukri Yahaya, Nina Iskandar dan Puteri Balqis. Drama terbitan produksi A.Aida Production Sdn Bhd dan diarahkan oleh Along Kamaludin. Drama Andainya Takdir akan ditayangkan mulai 29 Mei ini, setiap Isnin hingga Khamis pada pukul 10 malam di TV3.

JUDUL : ANDAINYA TAKDIR
EPISOD : 16 episod
TARIKH TAYANGAN : 29 Mei 2017
HARI / MASA : Isnin-Khamis, 10.00 malam
SIARAN : Slot Samarinda TV3
SKRIP : Wan Mahani Wan Hassan
IDEA ASAL : Dato A.Aida
PENGARAH : Along Kamaludin
TERBITAN : A.Aida Production Sdn Bhd
PELAKON : Shukri Yahaya, Nina Iskandar, Puteri Balqis, Sheila Mambo, Idris Md Diah, Sabhi Saddi, Adiba Yunus, Annie Ariffin, Ikhlas Jalil, Rosnah Mat Haris, Dilla Ahmad, Putra Amaris, Najwa Jaafar, Erry Putra, Dian P.Ramlee, Talha Harith, Jasmine Ashraff, Afzan A.Rahman, Sasha Shariff

WATAK PELAKON 
Shukri Yahaya sebagai Airil
Nina Iskandar sebagai Fatihah
Putri Balqis sebagai Aleya
Sheila Mambo sebagai Normah
Idris Md Diah sebagai Jalal
Rosnah Mat Haris sebagi Lemah
Erry Putra sebagai Mushin
Adiba Yunus sebagai Liza
Sabhi Saddi sebagai Rahmat
Dian P.Ramlee sebagai sebagai Salmah
Dilla Ahmad sebagai Saidah
Putra Amaris sebagai Rozali
Annie Ariffin sebagai Norlin
Talha Harith sebagai Zaki

LAGU TEMA / OST ANDAINYA TAKDIR
Setia Menunggumu - Sabhi Saddi
Mungkin - Potret
Permata Cinta - Aiman Tino
Tuhan Jagakan Dia - Ippo Hafiz
Dimanakan Ku Cari Ganti - Liza Hanim

SINOPSIS ANDAINYA TAKDIR
Mengisahkan ketabahan Fatihah (Nina Iskandar) dalam mempertahankan rumah tangganya bersama Airil (Shukri Yahya) yang penuh cabaran. Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang puteri yang bernama Aleeya (Puteri Balqis). Kehidupan tiga beranak ini sentiasa dalam keadaan genting kerana Airil merupakan seorang yang panas baran dan cemburu buta. Segala perbuatan Fatihah dipantau oleh Airil dan setiap perbuatan Fatihah yang dilakukan tanpa kenan Airil, Fatihah pasti akan dipukul sehingga lebam.

Fatihah yakin bahawa dia mampu bertahan dengan sikap suaminya yang sebegitu demi Aleeya. Namun, kesengsaraannya tidak tertumpu kepada suaminya sahaja, sikap ibu mertuanya pula tidak menyumbangkan sebarang kebaikan dalam perkahwinannya. Ibu mertua Fatihah, Normah (Sheila Mambo) sentiasa bersikap keras kepala, menghasut, dan berprasangka buruk sentiasa membuat Fatihah kegetiran. Normah sememangnya tidak disenangi orang kampungnya kerana sikapnya yang suka menuduh tanpa soal siasat. Fatihah juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa buli emosi Normah apabila segala permintaan Fatihah kepada suaminya ditentang olehnya. Airil pula sentiasa menyebelahi ibunya sehingga sering membuat Fatihah berasa terpinggir.

Pahit getir Fatihah bertambah lagi dengan iparnya, adik kepada Airil, Norlin (Annie Ariffin) yang obses kepada kanak-kanak sentiasa dengki terhadapnya kerana Norlin tidak mampu untuk mempunyai zuriat. Cemburu dengan Fatihah yang cantik, tambahan pula mempunyai Aleeya, seorang anak yang tidak kurang cantiknya dan bijak, Norlin sentiasa menghasut ibunya untuk memaksa abangnya pulang ke kampung kerana Norlin ingin bermain dengan Aleeya. Sekiranya tidak dituruti permintaannya, Norlin mengugut untuk tidak pulang ke kampung juga.

Sungguhpun Airil mempunyai masalah panas baran dan sentiasa memukul Fatihah, dia sebenarnya terlalu menyayangi Fatihah. Airil juga berusaha untuk mengubah sikapnya dengan mempelajari cara-cara untuk mengawal sikap cemburu dan kemarahannya yang melampau itu.

Dapatkah perkahwinan Fatihah bersama Airil bertahan? Mampukah Fatihah bertabah dengan segala cabaran kehidupannya? Adakah Normah, Norlin, dan Airil berubah sikap demi mengecapi sebuah keluarga yang harmoni?

Andainya Takdir TV3