Encik Suami Mat Salih Celup (TV3)

Encik Suami Mat Salih Celup

Drama adaptasi novel Encik Suami Mat Salih Celup karya Yumi Hyra akan menghiasi slot Dahlia TV3. Menampilkan gadingan baru Daler Yusuf dan Nelydia Senrose sebagai pelakon utama. Drama ini diarahkan oleh Hashim Rejab. Nantikan tayangannya di TV3 bermula 25 Jun ini, setiap hari Jumaat hingga Ahad jam 6.56 petang.

JUDUL : ENCIK SUAMI MAT SALIH CELUP
TARIKH TAYANGAN : 25 Jun 2017
HARI / MASA : Jumaat-Ahad, 6.56 petang
SIARAN : Slot Dahlia TV3
PENULIS NOVEL : Yumi Hyra
SKRIP : Wan Mahani Wan Hassan
PENGARAH : Hashim Rejab
TERBITAN : Zamriez Golden Pictures Sdn Bhd
PELAKON : Daler Yusuf, Nelydia Senrose, Fikhree Bakar, Nadiyah Shahab, Ozlynn, Afzan A.Rahman, Oktovia Manrose, Tania Hudson, Zila Bakarin, Zalfa Zin, Amar Asyraf, Azzahra Ahmad, Syafieqa, Adam Shah, Boy Iman, Azhar Amir, Zila Bakarin, Fetty Dzul, Nor Albaniah

WATAK PELAKON 
Daler Yusuf sebagai Ian Hadif
Nelydia Senrose sebagai Iman Amani
Fikhree Bakar sebagai Naim Hadri
Nadiyah Shahab sebagai Keisha Adriana
Azzahra Ahmad sebagai  Nisa
Afzan A.Rahman sebagai  Adam
Oktovia Manrose sebagai  Maya
Ozlynn sebagai  Dora
Syafieqa sebagai Auni

SINOPSIS ENCIK SUAMI MAT SALIH CELUP
Kisah diantara Iman Amani dan Ian Hadif bermula apabila pertunangan diantara Iman dan tunangnya Naim diputuskan walahal  pernikahan mereka hanya beberapa minggu sahaja. Menurut Naim , Iman tidak cukup memahami dirinya seperti Dora lakukan untuknya. Naim mengambil keputusan untuk kembali bersama Dora.  Iman yang pasrah dengan ketentuan ilahi akhirnya menerima cadangkan mamanya untuk menerima anak rakan mamanya supaya keluarganya tidak menanggung perasaan malu yang menggunung akibat dari pertunangannya yang putus.

Pertemuan pertama agak janggal pada Iman . Apabila seorang pemuda memperkenalkan diri beliau iaitu anak kepada rakan mama Iman langsung meninggalkan pemuda tersebut di dalam butik mamanya akibat terlalu terkejut. Setelah menerangkan kejadian yang menimpa keluarga Iman dan dirinya sendiri, Ian akhirnya bersetuju untuk menggantikan pengantin lelaki sebagaimana cadangan uminya. Setelah ijab kabul diantara Ian dan Iman termeterai, Umi mentua Iman meminta Iman 'memelayukan' Ian yang selama ini membesar di luar negara.

Fasa pertama perkahwinan Iman cuba menerima kehadiran Ian . Cuba mengenali Ian banyak perkara yang lucu diantara mereka. Kehadiran Iman juga memulihkan perhubungan antara Umi dan Ian sendiri. Ian sebenarnya berdendam dengan Umi kerana terpaksa membesar di luar negara bersama nenek di luar negara yang begitu asing buat Ian ketika itu. Ketika itu Umi tidak mempunyai pilihan demi menjaga hubungannya dengan ibu mertuanya. Walau berat hati umi meninggalkan Ian tetapi umi terpaksa atas desakan neneknya.

Rumah tangga yang mula berseri mula dilanda ombak apabila bekas tunang (Naim), Iman muncul semula dan mahukan Iman kembali. Walaupun ditepis dan ditolak akhirnya mengundang perselisihan faham. Perkara yang ungkit oleh Ian adalah perempuan yang tidak sedar diri kerana Ian telah menyelamatkan keluarga Iman dari malu. Iman terasa terhina bila Ian mengungkit kisah lama.

Dalam hubungan yang tidak berapa baik , kemunculan seorang model cantik jelita yang mengaku dirinya tunang kepada Ian makin mengeruhkan keadaan. Iman sepakin pasrah bila Ian bersetuju untuk berkahwin dengan Keisha Adriana. Hubungan diantara Ian dan Iman semakin jauh dan asing bila mereka membuat hal sendiri. Dek kerana keputusan yang tidak difikir panjang Iman makan hati dengan tindakannya. Sedar akan keadaan itu, Ian pula menjalankan idea gilanya dengan bantuan orang-orang yang rapat dengan Iman . Iman semakin tertekan bila Ian datang bersama Keisha Adriana untuk membuat persediaan perkahwinan mereka.

Segalanya terbongkar bila Iman meluahkan perasaan pada Nuha sahabatnya. Nuha memainkan peranan untuk mencungkil perasaan Iman pada Ian. Ian yakin Iman mencintai dirinya kerana ego yang menggunung  telah menghalang segalanya. Akhirnya Iman akur rasa cintanya pada Ian dan berjaya merapatkan kembali hubungan mereka berdua. 

GAMBAR PELAKON
Encik Suami Mat Salih Celup

Pelakon Encik Suami Mat Salih Celup
Pelakon drama Encik Suami Mat Salih Celup