Drama Dear Cinta (TV3)

Dear Cinta

Nantikan drama bersiri Dear Cinta yang membariskan pelakon Fahrin Ahmad, Nynaa Harizal, Elfira Loy, Syafi Tee, Sweet Qismina dan Mathni Razak. Drama 16 episod arahan Kyoll Hamzah, terbitan OrangeTree Production. Ditayangkan mulai 14 September ini, setiap Isnin hingga Khamis pukul 10 malam di TV3.

JUDUL : DEAR CINTA
EPISOD : 16
TARIKH : 14 September 2021
WAKTU SIARAN : Isnin-Khamis, 10:00 malam
SIARAN TV : Slot Samarinda TV3
PENULIS SKRIP : Siti Solehah Abdul Ghani, Adza Emie Adenan
PENGARAH : Kyoll Hamzah
PRODUKSI : OrangeTree Production Sdn Bhd
PELAKON : Fahrin Ahmad, Nynaa Harizal, Elfira Loy, Syafi Tee, Sweet Qismina, Mathni Razak,  Mona Allen, Azri Iskandar, Tony Eusoff, Enot, Zoey Rahman, Riena Diana, Rashidah Jaafar , Jannice Maae, Syazuwan Hassan, Fikry Ibrahim, Aishah Atan, Rozita Che Wan, Christina Suzanne, Dayang Areeda, Faisal Chal Ahmad, Gen Darwish, Nurul Iwana, Aisyah Qhalesya, Aryan Adrin sebagai Muris

WATAK PELAKON
Fahrin Ahmad sebagai Haris
Nynaa Harizal sebagai Shasha
Elfira Loy sebagai Elena
Syafi Tee sebagai Azlan
Sweet Qismina sebagai Mimi
Mathni Razak sebagai Adam
Mona Allen sebagai Linda
Azri Iskandar sebagai Hashim
Tony Eusoff sebagai Dato Akmal
Enot sebagai Kaak Milah
Zoey Rahman sebagai Eddie
Riena Diana sebagai Mona 
Rashidah Jaaaafaar sebagai Makcik AAmnaa 
Jannice Maae George sebagai Mowli
Syazuwan Hassan sebagai Fatah 
Fikry Ibrahim sebagai Emir 
Aishah Atan sebagai Jue 
Rozita Che Wan sebagai Mama Zaris
Christina Suzanne sebagai Nabila 
Dayang Areeda sebagai Melah 
Faisal Chal Ahmad sebagai Tok Kadi
Gen Darwish sebagai Sani 
Nurul Iwana Mariam Puteri sebagai Ema 
Aisyah Qhalesya sebagai Wati
Aryan Adrin sebagai Muris

SINOPSIS DEAR CINTA
Mengisahkan perjalanan mencari cinta tiga orang sahabat yang berkawan dari zaman kolej sehingga bekerjaya. Mereka berkongsi masalah suka dan duka bersama sehingga masing-masing mencapai kebahagiaan dalam hidup.

Episod 1
Sasha, Mimi dan Elena menerima mesej group whatsapp dari rakan sekolah mereka; mesej itu adalah jemputan perkahwinan Nabila, seseorang yang tidak mereka sangka akan berkahwin. Ketika interview kerja, Sasha bertemu Fatah, seorang anak mama yang telah berusaha memikat hatinya tetapi Sasha menolak. Pada malam tersebut, ketiga-tiga gadis itu membincangkan tentang nasib kehidupan cinta mereka sementara Sasha menyiarkan petikan ayat cinta di @dearcinta, sebuah akaun instagram yang dia jalankan tanpa nama dia.

Tahun baru tiba dan ketiga-tiganya membuat perjanjian untuk menyelesaikan kehidupan cinta mereka. Menjelang akhir tahun mereka semua akan berkahwin dengan pasangan masing-masing. Keesokan harinya Sasha menerima surat penerimaannya untuk bekerja di firma baru. Pada hari pertama bekerja, dia bertemu dengan En. Harris, rakan kongsi yang kacak di firma itu.

Episod 2
Sasha terus tertarik pada En. Harris tetapi dia melihat Linda bersuara dengannya membuatnya merasa terancam. Mungkinkah Linda menjadi kekasihnya? Sementara itu, Mimi menerima penghantaran bunga dan coklat khas dari teman lelakinya Adam yang meraikan 7 tahun ulang tahun hubungan mereka. Ini adalah situasi yang menggembirakan bagi Mimi kerana dia mengharapkan agar hubungan itu dapat dilanjutkan ke tahap berikutnya tetapi teman lelakinya tidak memberikan tanda-tanda komitmen.

Elena kembali ke kampung halamannya untuk perkahwinan sepupunya. Dia dihujani dengan pertanyaan-pertanyaan yang tidak menyenangkan dari saudara mara yang tertanya-tanya, bilakah gilirannya akan muncul. Malah ayahnya bertanya kepadanya. Dia sarankan agar Pak Hashim sendiri harus berusaha dan mencari suami untuk anak perempuannya.

Episod 3
Sasha terus dihantui oleh En Haris. Tetapi dia mendengar perbualannya dengan Linda yang mendorongnya untuk berfikir bahawa mereka mungkin benar-benar sudah berkahwin.

Sementara itu, Adam berasa tidak sihat dan Mimi harus selalu menanyakan setiap pertanyaannya. Dia akan menelefonnya setiap jam untuk bertanya tentang gejala dan bagaimana mengatasinya dan Mimi akan melakukan penyelidikan secara teliti melalui internet untuk mendapatkan rawatan. Namun, ketika Mimi memanggil kembali Adam diusik oleh rakan-rakannya kerana menjadi pendorong dan dia kini malu.

Pak Hashim berjumpa dengan Azlan, kontraktor yang sedang mengubahsuai chaletnya. Azlan adalah seorang lelaki yang sopan yang membuat Pak Hashim berasa seperti dia calon yang sesuai untuk Elena.

Episod 4
Sasha tekad untuk mengetahui lebih lanjut mengenai En Haris melalui cleaner pejabat, Kak Milah yang mengetahui semua rahsia di pejabat. Sasha cuba menyuapnya tetapi Kak Milah melarikan diri ketika En Haris tiba-tiba berjalan ke pantri. Dia cemburu melihatnya lunch bersama dengan Linda tetapi dia agak yakin bahawa Linda tidak setia.

Elena baru sahaja mendapatkan semula akaun IGnya dan mendapati pengikutnya bertambah. Dia diganggu oleh pengasas produk, Emir yang terus-menerus memintanya untuk meninjau produknya di halamannya.

Episod 5
Sasha menjalani perombakan gaya untuk menarik perhatian seperti Linda. Rakan sekerjanya merasa ganjil dengan perubahan ini dan menganggapnya tidak sesuai. En Haris juga terkejut dengan penampilan barunya yang matang yang sepertinya tidak sesuai dengan tingkah laku kebudak-budakannya.

Mimi masih tidak dapat menghubungi Adam kerana dia terus tidak menjawab panggilan telefonnya. Ketika dia akhirnya melakukannya, Mimi memberinya penekanan, dan setelah dia selesai dia bertanya apakah Mimi masih tidak memahaminya setelah 7 tahun. Mimi mengatakan bahawa dia ingin berkahwin tetapi Adam terus diam.

Episod 6
Elena meminta Mimi untuk tidak bertindak dengan emosinya dan bercakap dengan Adam. Yang memburukkan lagi keadaan, mereka mendapat jemputan perkahwinan dari rakan sekolah yang lain. Mimi kecewa kerana hubungan mereka yang lama tidak kemana.
Sasha mula memikirkan usahanya hanya sia-sia untuk En Haris yang menurutnya suami orang. Walaupun begitu, En Haris telah memberi 'mixed signals' kepadanya.

Sementara itu, Pak Hashim meminta Elena kembali ke chalet mereka. Elena meminta Sasha untuk menemaninya. Pak Hashim akan memperkenalkan Elena kepada Azlan tetapi Pak Hashim pula harus ke suatu tempat kerana ada kecemasan.

Episod 7
Azlan meninggalkan kesan buruk kepada Elena kerana dia tidak datang pada pertemuan pertama mereka tetapi Pak Hashim memberi jaminan bahawa ini adalah bukti bahawa keluarga sangat penting bagi Azlan. Elena percaya bahawa ayahnya mempunyai alasan untuk memilih Azlan.

Setelah tiga hari tidak menghubungi Mimi, Adam mula merinduinya. Dia memandu ke rumahnya untuk menemuinya dan meminta maaf.

Kembali ke KL, Sasha teruja melihat En Haris di pejabat lagi tetapi sebaliknya dia keluar bekerja. Sasha menghadiri pertemuan dengan Datuk Akmal yang secara diam-diam berminat dengannya. Selepas itu Datuk Akmal mengajak Sasha untuk pergi minum tetapi dia menolak.

Episod 8
Haris kelihatan serius tetapi dia terpaksa senyum kepada Dato Akmal ketika dia bertemu dengannya dan Sasha sedang minum. Dia enggan bergabung dengan mereka tetapi Sasha merasakan bahawa dia tidak selesa melihatnya keluar dengan Dato Akmal.

Azlan memberitahu Hashim bahawa dia ingin melamar Elena sebaik sahaja dia bersetuju. Dia agak kuno dan ingin menggunakan tempoh pertunangan untuk mengenali Elena dan oleh itu dia bersetuju.

Sementara itu Mimi dan Adam memperbaiki hubungan mereka kerana dia berjanji akan memikirkan masa depan hubungan mereka dengan serius.

Episod 9
Elena memberitahu rakan-rakannya bahawa dia akan segera bertunang. Mimi terkejut dan mendesaknya sekurang-kurangnya bertemu dengannya terlebih dahulu tetapi Elena tegas mengikuti keputusan ayahnya.

Sasha dimarahi oleh Linda, jadi dia mengambil cuti sepanjang hari untuk memperbaiki hatinya. Setelah mendengar ini, Haris menghantar pesanannya untuk memberitahunya bahawa dia mementingkan kesihatannya. Dia membeli hadiah untuk Haris sebagai tanda penghargaan.

Mimi gembira untuk Elena tetapi tidak dapat menahan rasa cemburu. Dia mula berfikir bahawa mungkin Adam menipu dirinya. Dia menolak pelawaannya untuk makan malam ketika dia benar-benar keluar bersama rakan-rakannya.

Elena menerima DM di IG dari Azlan mengucapkan terima kasih kerana menerima cadangannya. Ternyata Azlan tidak seperti apa yang dia harapkan dan meminta untuk menangguhkan pertunangan.

Episod 10
Elena memberitahu ayahnya bahawa Azlan sama sekali tidak seperti dia. Hashim meyakinkan Elena bahawa dia tidak dapat mencari orang seperti dia, dia tidak boleh mengharapkan untuk menemukan seseorang yang sempurna kerana dia juga tidak sempurna.

Sementara itu Mimi menangkap Adam dengan perempuan lain. Adam mengaku bahawa dia menganggap Mimi terlalu mengawal dan memperlakukannya seperti kanak-kanak. Elena dan Mimi cuba menenangkannya. Tetapi di tengah-tengah kemarahannya dia secara tidak sengaja memutuskan hubungan dengan Adam tetapi secara diam-diam dia menyesalinya.

Episod 11
Mimi masih tertekan di akhir hubungannya. Tetapi Adam merasa tersinggung atas ayat perpisahan Mimi. Elena mula terbuka dan dia mula melihat Azlan. Mereka pergi pada beberapa tarikh dan nampaknya berjalan lancar.

Sasha tidak memberitahu rakan-rakannya tentang apa yang telah terjadi tetapi mendedahkan bahawa dia akan mengundurkan diri dari pekerjaan ini. Dia nampak yang tidak akan dapat berjumpa Haris untuk ulang tahunnya, maka dia memberi satu hadiah sebagai hadiah perpisahan. Dia mengupah makcik cleaner untuk meletakkan hadiah dan surat pengunduran diri di meja Haris.

Episod 12
Selepas cuti selama 3 hari, Haris kembali ke pejabat hanya untuk mencari sebab di sebalik pengunduran diri Sasha secara tiba-tiba. Dia mendapat tahu bahawa Linda tidak bersikap baik kepada Sasha kerana dia terlalu melindungi dirinya. Haris muncul di rumah Sasha untuk bertemu dengannya.

Sasha mengaku kepada Haris bahawa dia mengundurkan diri kerana dia mula mempunyai perasaan terhadapnya tetapi tidak mahu menghalangi perkahwinannya. Haris mendedahkan bahawa Linda sebenarnya adalah kakaknya. Sasha berasa lega. Hubungan Elena dan Azlan terus berkembang. Azlan mencadangkan agar mereka berkahwin secepat mungkin.

Episod 13
Sasha merasa seolah-olah dia bermimpi ketika Haris membawanya keluar untuk dating. Beberapa lelaki berdiri menghadapnya dalam bentuk "Marry Me". En Haris akhirnya melamar Sasha dan meminta mereka berkahwin pada akhir tahun ini. Sasha pengsan. Mimi mula merasa sunyi. Dia cuba bertemu lelaki lain tetapi dia sukar untuk terus maju. Dia memutuskan untuk membuang semua barangnya.

Elena mengajak Mimi ke butiknya untuk mencuba dan menceriakannya dengan membuat makeover. Mimi hanya mahu menjadi dirinya sendiri tetapi memperbaiki sikap mengawalnya. Elena bersetuju bahawa sebahagian daripada sikap dirinya mungkin yang mendorong Adam pergi. Tetapi Adam juga mula merinduinya. Adam mendapat masalah dan kehilangan wangnya dan kini berharap Mimi ada bersamanya.


Dear CintaDear Cinta tv3