Sinopsis Kanang Anak Langkau The Iban Warrior

Kanang Anak Langkau The Iban Warrior

Filem Kanang Anak Langkau The Iban Warrior arahan Bade Haji Azmi akan ditayangkan di pawagam pada 16 Mac 2017. Filem ini memaparkan kisah tentang seorang Pahlawan Iban yang juga merupakan anggota Tentera Darat Malaysia, yang berjuang demi bangsa dan negara semasa ancaman komunis pada era 70an. Dilakonkan oleh anak mendiang sendiri iaitu Langgi Anak Kanang selaku teraju utama serta beberapa pelakon popular lain seperti Adi Putra, Johan As’ari, Zach X-Factor, Adam Shahz, Livonia Guing, Ruzana Ibrahim dan ramai lagi.

TAJUK : KANANG ANAK LANGKAU THE IBAN WARRIOR
Tarikh Tayangan : 16 Mac 2017
Bahasa: Melayu / Iban
Genre : Aksi
Pengarah : Bade Haji Azmi
Terbitan : Tangan Seni Sdn Bhd
Pelakon : Langgi Anak Kanang, Adi Putra, Johan As’ari, Zach X-Factor, Adam Shahz, Livonia Guing, Ruzana Ibrahim, Aidil Aziz, Jay Izwazir 

SINOPSIS KANANG ANAK LANGKAU
Berkisar tentang Kanang merupakan seorang Iban, satu bangsa pahlawan etnik yang tinggal di kawasan ulu pendalaman Sarawak, di Pulau Borneo. Sepertimana kepercayaan kaum Iban yang anak-anak mereka dibesarkan menjadi pahlawan, Kanang diajar oleh datuknya tentang selok-belok hutan. Kanang menjadi pemburu dan penjejak hutan yang hebat, sehingga boleh membaca angin, mendengar nafas harimau dan singa, dan mendengar degupan jantung pokok. 

Tahun 1965 adalah kemuncak pemberontakan Komunis di Malaysia dan Sarawak juga terdedah kepada ancaman kekejaman Komunis. Tentera British telah mengetahui tentang kepakaran dan kehebatan Kanang mengenai hutan dan cuba menarik minat beliau untuk berkhidmat dan membantu menentang militan Komunis. 

Kerjaya Kanang dalam tentera bermula apabila beliau menyertai Rejimen Renjer Sarawak sebagai Iban Tracker, sehinggalah dia menjadi Sarjan Mejar di Rejimen Renjer Ke-8 dalam Angkatan Tentera Malaysia. Kanang bersama platunnya banyak berjuang menghapuskan militan komunis yang semakin mengganas di seluruh negara dari tahun 1948 sehingga 1983. 
Pertempuran sengit antara pengganas komunis dan pasukan keselamatan berlarutan hingga ke Hutan Korbu dan Tanah Hitam di Perak. Semasa pertempuran di Tanah Hitam, Kanang telah ditembak sehingga beliau cedera parah, namun beliau terus gagah berjuang sehingga berjaya menumpaskan pengganas Komunis.

VIDEO TRAILER 


LAGU TEMA / OST
Tajuk : Agi Idup Agi Ngelaban
Penyanyi : Hazama
Komposer : Anuar AB Razak
Lirik: Azlan And the Typewriter